.۱ بازی «مارپیچها» با خلال دندان و خمیر
چرا مؤثر است؟
این بازی عضلات ظریف انگشتان را درگیر میکند و کودک را مجبور میکند مسیر و جهت را دنبال کند؛ دو مهارتی که مستقیماً در نوشتن درگیرند.
روش اجرا
کمی خمیر بازی را روی میز صاف کنید. با خلال دندان خطوط مارپیچ، زیگزاگ یا مسیرهای پیچدار بکشید. سپس از کودک بخواهید با یک خلال دیگر این خطوط را آرامآرام دنبال کند بدون آنکه از مسیر خارج شود.
میتوانید مسیرها را کمکم پیچیدهتر کنید.
۲. بازی «نقشبرداری سایهها»
چرا مؤثر است؟
این بازی تصویریسازی، دقت دیداری و هماهنگی چشمـدست را تقویت میکند؛ پایههایی که کمک میکنند کودک شکل حروف را بهتر بسازد.
روش اجرا
هر شیء سادهای مثل قاشق، ماشین اسباببازی، قیچی یا حتی دستهای خود کودک را روی کاغذ بگذارید و یک چراغقوه پشت آن بگیرید تا سایه بیفتد. سپس از کودک بخواهید دور سایه را خط بکشد.
کودک هم لذت میبرد، هم بیصدا در حال تمرین کنترل مداد است.
۳. بازی «نردبان انگشتی» با گیرههای لباس
چرا مؤثر است؟
انگشت شست و اشاره که برای گرفتن مداد حیاتیاند، در این بازی دقیقاً همان تمرینهایی را دریافت میکنند که کاردرمانی توصیه میکند.
روش اجرا
چند گیره لباس را روی لبه یک کارت یا مقوا بزنید. از کودک بخواهید آنها را یکییکی بردارد و دوباره سر جای خود بگذارد.
نسخه پیشرفته: گیرهها را از یک طرف به سمت دیگر کارت جابهجا کند.
نسخه ادراکیتر: گیرههای رنگی را طبق الگو بچیند.
۴. بازی «نقاشی با یخرنگی»
چرا مؤثر است؟
رهاسازی تنش، افزایش تحمل حرکتی و درگیر کردن مسیرهای حسی با هم. وقتی عضلات درگیر حس سردی میشوند، مغز مسیرهای حرکتی را فعالتر تنظیم میکند.
روش اجرا
مقداری آب را با رنگ گواش مخلوط و در قالب یخ بریزید. پس از یخ زدن، کودک مانند مداد، یخرنگها را در دست میگیرد و روی کاغذ میکشد.
این تجربه به نوشتن کمک میکند چون نیاز به فشار زیاد را کم کرده و کنترل حرکت را بهتر میکند.
۵. بازی «ردّ پای مدادی»
چرا مؤثر است؟
کودک میآموزد فشار دست را تنظیم کند و حرکت پیوسته و یکنفس را تمرین کند. این همان چیزی است که هنگام نوشتن حروف لازم است.
روش اجرا
خطوط کمرنگ و نیمهمحوشدهای روی کاغذ بکشید: خط مستقیم، موجی، نیمدایره، هشتلاتین، مارپیچ.
از کودک بخواهید مانند «ردّ پا» روی این خطوط راه برود؛ یعنی با مداد، دقیقاً روی مسیر حرکت کند.
خطوط را از ساده به پیچیده تنظیم کنید.
نتیجهگیری
بازیهایی که در خانه انجام میشوند، اگر بر پایه مهارتهای عصبحرکتی طراحی شوند، دقیقاً همان کاری را میکنند که تمرینهای تخصصی نوشتن دنبال میکنند؛ اما بدون فرسودگی، اشک یا خستگی. کودک در حال بازی، مغزش را بهطور طبیعی بازسازی میکند. در کنار این بازیها، مهم است که فشار تکلیف کمتر شود، تشویق واقعی باشد و کودک شانس تجربه موفقیتهای کوچک را پیدا کند.
دیدگاه خود را بنویسید